مجله خبری تکنولوژی استوک کالا

بررسی تخصصی لپتاپ و راهنمای لوازم خانگی

مجله خبری تکنولوژی استوک کالا

بررسی تخصصی لپتاپ و راهنمای لوازم خانگی

در اینجا سعی می کنم انواع لوازم خانگی بررسی کنم و سایت های مفید رو معرفی کنم. راهنمای خرید لوازم خانگی - نظرات درباره لوازم خانگی - معرفی فروشگاه های برتر لوازم خانگی

انواع کامپوزیت دندان

شنبه, ۱ مرداد ۱۴۰۱، ۱۰:۴۴ ب.ظ | | ۰ نظر

انواع کامپوزیت دندان بر اساس اندازه ذرات آن

1.کامپوزیت ونیر دندان

از کامپوزیت ونیر بیشتر برای ترمیم و زیبایی دندانهای جلویی استفاده می شود. ممکن است فردی از نظر ظاهری دندان های سالم و مرتبی داشته باشد اما برای تغییر رنگ دندان ها می خواهد این روش لبخندی زیبا و جذاب داشته باشد. خرید کامپوزیت یک دندانپزشک ترمیمی و زیبایی با بررسی وضعیت فرد و ویژگی های صورت و دهان ، بهترین گزینه را پیشنهاد می کند.

کامپوزیت ونیر دندان روشی کم هزینه است که دندان ها را نمی تراشند. در گذشته از روکش برای سفید کردن دندان استفاده می شد که نیاز به تراش قسمت زیادی از دندان داشت. اما امروزه با پیشرفت روشهای جدید خصوصاً کامپوزیتهای دندانی دیگر نیازی به تراش دندان نیست و کامپوزیت بر روی دندانهای فرد چسبانده می شود. این روش را گاهی ارتودنسی فوری هم می گویند. برای خرید تجهیزات مصرفی دندانپزشکی حتما سری به فروشگاه های آنلاین تجهیزات دندانپزشکی بزنید.

2.کامپوزیت ماکروفیل یا درشت دانه

این مدل کامپوزیت از چند دهه پیش وارد حوزه پزشکی شده و دارای ذرات 10 تا 15 میکرومتر است.خرید کامپوزیت زیبایی  ذرات کامپوزیت ماکروفیلی بزرگتر از انواع دیگر کامپوزیت ها هستند که دوام و مقاومت مواد را افزایش می دهند اما ترمیم را دشوارتر می کنند.

معایب و مزایای کامپوزیتهای درشت دانه یا ماکروفیل

  • ذرات بزرگ باعث می شوند کامپوزیت قدرت و استحکام عالی داشته باشد.
  • زیبایی آن چندان خوب نیست و پولیش زدن و شکل دهی آن سخت است چون اندازه ذرات بزرگ است و گاهی اوقات به قدری اندازه آن ممکن است بزرگ باشد که با چشم غیر مسلح نیز دیده شود. این باعث می شود ساییدن سطح کامپوزیت باعث شود مثلا جدا شدن یک ذره بزرگ از آن محسوس باشد.
 
  • به دلیل ضعیف بودن قابلیت پولیش این نوع کامپوزیت، امروزه دیگر زیاد از این مواد استفاده نمی شود اما هنوز میتوانید ترمیمهای قدیمی از این نوع ترمیم را ببینید.

3.کامپوزیت میکروفیل یا ریز دانه

کامپوزیت های میکروفیل ذراتی کمتر از 100 نانومتر دارند که این امر پرداخت را بسیار آسان کرده و قطعه ای که توسط میکروفیل تعمیر می‌شود کاملاً صاف و یکدست است. اما این نوع کامپوزیت دوام و مقاومت کمتری نسبت به کامپوزیت ماکروفیلی دارد.

معایب و مزایای کامپوزیت ریز دانه یا میکروفیل

  • به دلیل ریز بودن ذرات، قابلیت پولیش بالایی دارد و از این رو زیبایی نتیجه کار، کاملا مناسب است.
  • به دلیل ریز بودن ذرات، استحکام بالایی ندارد و نمیتواند فشارهایی که به دندانهای عقبی وارد می شوند را تحمل کند. چند برند معروف از این نوع کامپوزیت عبارتند از نسخه هایی از هلیومولار (Heliomolar) از آیوکلار ویوادنت (Ivoclar Vivadent) و رِنامل (Renamel) از کازمِدِنت (Cosmedent).

4.کامپوزیت دندان هیبرید، میکرو هیبرید و نانو هیبرید

برخی از ذرات این نوع کامپوزیت ها در محدوده 10 تا 15 میکرومتر و برخی دیگر در محدوده 40 متر هستند. ریز هیبریدها و نانو هیبریدها هر دو در گروه کامپوزیت های هیبرید ،با دامنه ذرات کمتر از 100 نانومتر قرار دارند. از مزایای این نوع کامپوزیت ها می توان به افزایش مقاومت در برابر سایش ، دوام و مقاومت بالا اشاره کرد. اما یکی از معایب آنها این است که به مرور زمان زیبایی خود را از دست می دهند.

5.نانو کامپوزیت

نوع دیگر کامپوزیت دندان، نانوکامپوزیت است که برای حل مشکلات در کامپوزیت های ترکیبی استفاده می شود. اندازه ذرات این مدل کامپوزیت 20 نانومتر است و مقاومت خوبی در برابر سایش دارند. نانوکامپوزیت ها نیز به خوبی جلا داده شده اند و کاربردهای مهمی در ترمیم دندان های خلفی دارند.

 

انواع کامپوزیت‌ دندان براساس قوام آن‌

کامپوزیت ها را می توان بر اساس میزان تراکم‌پذیری آن‌ها به دو دسته کلی تقسیم نمود:

 1- کامپوزیت‌های قابل تراکم (Packable Composite )

کامپوزیت‌های قابل تراکم همانطور که از نامشان مشخص است قابلیت فشرده شدن دارند. این کامپوزیت‌ها از استحکام مناسبی برخوردارند و معمولا در حفرات دندان‌های خلفی استفاده می‌شوند. بخصوص زمانی که دیواره‌ی بین دو دندان در اثر پوسیدگی شکسته و از بین رفته، به کمک این کامپوزیت‌ها می‌توان تماسی قوی‌ را با دندان مجاور ایجاد کرد. برای خرید بهترین تجهیزات لابراتواری دندانپزشکی به سایت پیشرودنت سری بزنید.

2- کامپوزیت‌های سیال (Flowable Composite )

کامپوزیت‌های سیال در اصل با قابلیت انطباق عالی و سیالیت آن شناخته می‌شوند. کامپوزیت‌های سیال در موارد زیر کاربرد دارند:

  • به منظور ماده‌ی سیلنت برای پیشگیری از ایجاد پوسیدگی در شیارهای دندان‌های خلفی و یا ترمیم این شیارها پس از ایجاد پوسیدگی که به علت قابلیت سیالیت و نفوذ به داخل شیارها‌ی دندانی این امکان را ایجاد می‌کند که برداشت بافت دندانی به حدلقل میزان انجام شود.
  • این کامپوزیت‌ها ماده‌ای مناسب برای ترمیم‌های سرویکال و یا طوق دندان‌ها هستند.
  • در حفرات دندانی که وسعت و عمق اندکی دارند و در اثر تراشیدن پوسیدگی‌های سطحی به وجود می‌آیند، این کامپوزیت‌ها ماده‌ی مناسبی هستند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی